Hasankeyf Batman'ın bir ilçesi. İki yakasını Dicle'nin ayırdığı tarihi bir ilçe.

Hasankeyf, MS. 639 yılında Emeviler tarafından fethedilmiştir. Bu tarihten sonra; Abbasiler, Hamdaniler, Mervaniler, Artuklular, Eyyubiler ye Osmanlılar hakimiyet kurmuşlardır. Hasankeyf en parlak dönemini Artuklular döneminde yaşamıştır. Merkezde bu dönemden kalan pek çok tarihi eser mevcuttur.

Gideniniz varsa bilir 

Artuklu Hamamı, Sultan Süleyman Koç Camiisi, Zeynep Bey türbesi.. 

12.000 yıllık, medeniyet beşiği, güzellikler eşiği Hasankeyf. Ne çok bağırdık, Almayın Hasankeyf'i bizden diye. Ne çok dil döktük. Ne çok ağladık.Sokaklara mı çıkmadık. Hasankeyf sular altında kalmasın dedik. Kaldı. Kaldıktan sonra duyar kasmaya başladı bazıları. Hayır bana sadece komik geldi bu olay. Çünkü insanların sesine kulak tıkayıp sonradan duyar kasınca saçma oluyor. Şey gibi aç bir bebeği emzirmeyip ölmesini bekliyorsunuz ama ölünce de hayır ölmemeli diyorsunuz, ancak doyurabilirdiniz. Öldükten sonra emzirmeye çalışmanın ne mânâsı var.  

Ah Hasankeyf...

Canım Hasankeyf...

Evden okula diye çıkıp Hasankeyf'e gitmişliğim çoktur. Huzur bulurdum. Gider oturur, saatlerce Dicleyi izlerdim. Keşke sizde gitseydiniz ( eski Hasankeyf'e). Şimdilerde yok o huzur. Tarih Bir yığın binaya esir olmuş. Tarihi sırf baraj için yok edilmiş. Bir arkadaşım vardı orada. Hasankeyf'in sular altında kalmasına çok az bir süre var deyip deyip üzülüp ağlardı. Ben hak veriyordum ancak bu kadar üzülmesin sebebini anlamıyordum. Sular altında kaldıktan sonra gittim. O mağaralar, o güzellikler artık yoktu. Bazı şeylerin değerini yitirmeden bilmek gerekiyor... Hasankeyf keyifsiz...